Äntligen ett trevligt besked:)!

Jag är ju som sagt sjukskriven och har varit det ett tag. Närmare bestämt sedan den 22/3. Anledningen till detta är för att jag har lidit av kraftig foglossning och sammandragningar. Foglossningen har gjort att jag har haft svårt många gånger att ens komma ur sängen:(. Sammandragningarna fick jag bara jag gick i en affär och handla. Därför beslutade läkare att sjukskriva mig mest för sammandragningarna för att jag inte skulle riskera förtidsbörd (föda för tidigt). Oturen jag hade var att jag blev arbetslös precis innan sjukskrivning. Jag hade bara jobbat där i två månader, så jag var fortfarande provanställd då dom upptäckte att jag var gravid. Därför fick jag gå. Men är välkommen tillbaka då min mamma-ledighet är slut. Men det jag inte visste då var att man kunde bli sjukskriven fastän man var arbetslös och det var ju tur det. I maj månad fick jag ett bälte hos sjukgymnasten som har hjälpt mig otroligt mycket:). Jag kunde helt plötsligt röra mig och jag kom utanför dörren hemma:). För ni som inte vet vad foglossning är kommer det här lite information:

Foglossning
För att underlätta barnets framtida färd ut ur moderlivet kan fogarna som håller ihop bäckenet luckras upp under en graviditet. Vid aktivitet kan således bäckenets skelettben röra sig i förhållande till varandra. För vissa är inte detta ett problem, för andra känns obehag och smärta.
För att minska rörelsen i fogarna kan en typ av låg korsett (SI-bälte) användas. Syftet med denna är att hålla skelettdelarna så fixerade som möjligt, och genom detta minska obehaget.
Foglossning
För att underlätta barnets framtida färd ut ur moderlivet kan fogarna som håller ihop bäckenet luckras upp under en graviditet. Vid aktivitet kan således bäckenets skelettben röra sig i förhållande till varandra. För vissa är inte detta ett problem, för andra känns obehag och smärta.
För att minska rörelsen i fogarna kan en typ av låg korsett (SI-bälte) användas. Syftet med denna är att hålla skelettdelarna så fixerade som möjligt, och genom detta minska obehaget.

Så här ser ett graviditetsbälte ut:

Och så till försäkringskassan då:

Så fort jag blev sjukskriven anmälde jag det till försäkringskassan. Lappen jag skulle fylla i och skicka till dom lyste med sin frånvaro. Efter 7 veckor fick jag den äntligen. Jag gick ner till försäkringskassan för att få hjälp med lappen så jag inte gjorde fel. Fick då uppgifter dom hade i datan om vad jag hade tjänat för lön innan, men det fattades bara tiderna jag hade jobbat. Och eftersom jag jobba så kort tid på det senaste stället fick jag gå tillbaka i tiden till två andra anställningar som jag hade sagt upp mig ifrån. Så det var ju bara att ringa runt så dom skicka hem papper till mig om vad jag hade tjänat och hur mycket jag hade jobbat under en viss tid. Det dröjde från det ena stället så länge så försäkringskassan hota med att skriva av mig. Jag gick då in till försäkringskassan igen. Där satt då en äldre, trevlig karl som gärna skulle hjälpa mig. När han kollade upp mig i datan visade det sig att det rörde sig om en helt annan anställning jag har haft tidigare, för där gick jag inte på timmar utan där gick jag på månadsanställning. Ingen blev ju gladare än jag eftersom det skulle ge mig mer pengar.

Jag skicka in lappen som han hade hjälpt mig att fylla i och NU är pengarna på väg.
Denna resan har tagit mig 4 månader. Det är tur att min pojkvän har haft uppdrag på sitt företag så vi har fått in lite pengar så vi har klarat oss ändå:). Men detta är ändå helt sjukt. Tänk om inte han hade tjänat såpas med pengar så han kunde försörja mig med, vad hade man då gjort.

Jag har varit arg på försäkringskassan, men idag är jag bara glad att pengarna är på väg:)

Kommentarer
Postat av: My

Frågestund på min blogg! Svar på allt!

http://myosterman.com/2010/august/avslutas-imorgon-klockan-1500.html

2010-08-03 @ 14:55:23
URL: http://myosterman.com
Postat av: Linn - Foto(shop)bloggen

Hejsan! allt bra?



Just nu visar jag på min blogg hur man lätt kan tjäna pengar OCH få fler läsare till sin blogg! Enkelt och snabbt! Är du intresserad så ska du kolla in på min blogg! :D

http://lillalinnpinn.blogg.se



Kram/Linn

2010-08-03 @ 18:00:35
URL: http://lillalinnpinn.blogg.se/
Postat av: Anonym

kolla in min bogg tävling! så kankse du kan bli den med den bästa bloggen ! :)

2010-08-03 @ 18:19:58
URL: http://ellenb.devote.se
Postat av: Linda

Hamnade här av en slump men vet så väl hur foglossning och försäkringskassan strular med en under en graviditet:-)



Nu hade jag sån tur med mitt ärende då jag blev sjukskriven för först nekades jag hel havandeskapspenning så då fanns det inget annat jag kunde göra än att låta läkaren sjukskriva mig och visst var jag grymt nervös där ett tag i väntan på besked om dom skulle godkänna det för annars var det ju bara att tigga pengar av omgivningen för 2 månader utan pengar skulle vi aldrig ha klarat..



Men som sagt jag låg på och ringde varje vecka och det tog dom 3 veckor att bevilja min sjukskrivning samt till min första utbetalning så jag hade rätt mycket tur i förhållande till dig och andra som dom strular med..



Spännande att det snart är dags för bebismys oxå:-)

2010-08-03 @ 18:39:04
URL: http://crazybeautifulworld.blogg.se/
Postat av: Magdalena

Gud Vilken Gullig Blogg Du Har!!! =))

2010-08-04 @ 02:38:26
URL: http://magdaaalena.blogg.se/
Postat av: linaa

tittar in o säger godmorgon:D

2010-08-04 @ 06:10:51
URL: http://linaabjornemalm.blogg.se/
Postat av: linaa

tack desamma:D

2010-08-04 @ 07:51:16
URL: http://linaabjornemalm.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej! Skulle du kunna rösta här? :)

http://www.gratismakeup.se/Competition.asp?picture=6gcwn20100803223244nl

2010-08-04 @ 08:19:43
URL: http://rora.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0